Iedereen kent het wel; een kortingscode op een flyer of via de mail. Je ontvangt het en moet zelf kijken wat ermee gedaan word. Vaak maken mensen geen gebruik van de kortingscodes, mede door gemakzucht. Het is echter handig om eens vaker gebruik te maken van deze codes. In principe is het “gratis” geld. Het totale aankoopbedrag neemt af en u hoeft alleen maar een code in te voeren die u heeft ontvangen van een bepaalde instelling. Dit is een voordeel voor u als consument maar ook voor de verkopende partij, want zij genereren meer omzet en misschien wel vaste klanten.

Hoe werkt het?

Kortingscodes, actiecodes of promotiecodes. Dit zijn allemaal andere namen met dezelfde betekenis; het, door middel van codes, aantrekkelijk maken voor de consument om tot aanschaf van een product over te gaan. Deze codes zijn op allerlei manieren te verkrijgen. Zoals hierboven al beschreven staat, kunnen u de codes u persoonlijk bereiken door fysieke of online advertising. Dit gebeurd echter niet altijd en zo loopt u dus korting mis.

Mede hierom is er nog een andere manier om een code te verkrijgen, zodat u korting op producten kunt krijgen. Wanneer u bijvoorbeeld een kortingscode voor bol.com of wehkamp.nl nodig heeft, kunt u dit op google intypen. Er is een enorm aanbod van sites die deze kortingscodes verzamelen en op één pagina plaatsen. Zo kunt u makkelijk de gewenste kortingscodes bemachtigen.

Diverse codes

Er zit ook nog verschil in de codes die u kunt bemachtigen via internet. Er zijn namelijk codes die u een gratis verzending geven, maar er zijn ook procentuele kortingscodes. Vaak ligt dit percentage tussen de 5% en 25% om het nog enigszins reëel te houden voor de aanbieder van de codes. Er moet namelijk wel nog marge overblijven voor de verkoper van de producten. Wanneer de percentages te hoog worden is het niet meer aantrekkelijk voor de verkoper.